Przyczyny uszkodzenia turbosprężarek

Sprawdź dlaczego turbosprężarka uległa awarii.


1. Zanieczyszczony olej silnikowy

Nieregularna wymiana lub używanie nisko jakościowego oleju może powodować szybkie eksploatowanie łożysk w turbosprężarce. Zabrudzony olej skutkować będzie tworzenie się bardzo głębokich rys na łożyskach a w efekcie końcowym unieruchomieniem turbiny.

Awarie związane z zabrudzonym olejem, mogą być spowodowane przez:

  • niestosowanie się do zaleceń producenta w związku z wymianą oleju,
  • nieterminowe wymiany oleju,
  • oleje niskiej jakości,
  • uszkodzone, zużyte lub bardzo niskiej jakości filtry oleju,
  • zużycie silnika (silniki nadające się do wymiany lub kapitalnego remontu),
  • niesprawny zaworu przelewowy filtra oleju.

2. Zanieczyszczony układ dolotowy i wydechowy

Przyczyną zanieczyszczenia tych układów jest ich nieprawidłowe funkcjonowanie lub nieprawidłowy montaż turbosprężarki. Ciała obce które przedostały się do korpusu ssącego lub wydechowego turbiny powodują trwałe uszkodzenia widoczne gołym okiem na kole kompresji. Piasek, odłamki rdzy lub inne zanieczyszczenia wpadające do środka turbosprężarki są ogromnym zagrożeniem dla pracujących z dużą prędkością łopatek wirnika.

Awarie związane z zanieczyszczonym układem dolotowym, mogą być spowodowane przez:

  • niewłaściwy montaż turbosprężarki,
  • niepoprawnie funkcjonujący układ dolotowy.

3. Przerwy w dostarczaniu oleju

Olej jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania turbosprężarki. Przerwy w smarowaniu części powtarzające się w cyklach 4-6 sekundowych są przyczyną wypalania się powierzchni łożysk.

Awarie związane z przerwami w dostarczaniu oleju, mogą być spowodowane przez:

  • montaż turbosprężarki bez wcześniejszego zalania jej olejem,
  • niewłaściwą wymianę oleju i filtra oleju,
  • pozostawienie pojazdu na długi okres bez przepalania,
  • niewłaściwe uruchomienie pojazdu po wymianie turbosprężarki,
  • złe funkcjonowanie systemu smarowania,
  • zwiększenie temperatury pracy poprzez rozrzedzenie oleju np. paliwem.

4. Niewłaściwe ciśnienia oleju

Niewłaściwe ciśnienie oleju jest najbardziej niebezpieczną awarią i może prowadzić do trwałego uszkodzenia turbosprężarki. Zbyt niskie ciśnienie skutkować będzie niedostarczeniem turbinie oleju a w rezultacie wypolerowanie się i wypalenie powierzchni łożysk a także odbarwienia na wałku. Regeneracja takiej turbiny jest bardzo trudna bądź wręcz niemożliwa.

Przyczyną niewłaściwego ciśnienia może być:

  • pęknięty lub niedrożny przewód smarujący turbosprężarkę,
  • niewłaściwe działanie pompy olejowej,
  • zbyt niski poziom oleju w silniku.

5. Przegrzanie

Przegrzanie turbosprężarki kwalifikuje ją do wymiany na nową. Regeneracja jest wręcz niemożliwa.

Olej traci właściwości smarne i zapieka się a następnie zwęgla na wałku uszkadzając go bezpowrotnie. Przyczyną zwęglania jest zbyt wysoka temperatura spalin lub wyłączenie silnika po dłuższej jeździe bez ostudzenia turbosprężarki. Wysoka temperatura przedostająca się z korpusy wylotowego do środkowego powoduję wypalenie się oleju i korozję łożysk. Najbardziej narażone na awarię są pierścienie i rowki wałka turbiny. Zwęglony olej blokuje odpływ oleju w korpusie środkowym i osadza się na ściankach powodując tarcie a następnie pękanie części turbosprężarki.

Przyczyną przegrzania turbosprężarki, może być:

  • wyłączenie silnika bez ostudzenia turbosprężarki,
  • zablokowanie się filtra powietrza,
  • niepoprawnie zamocowany korpus turbiny,
  • niedrożny system odprowadzania oleju,
  • niesprawny system smarowania turbosprężarki,
  • przedmuch powietrza i spalin,
  • olej silnikowy niskiej jakości,
  • uszkodzone wtryskiwacze,
  • niski poziom oleju w silniku.