Proces regeneracji turbosprężarek i najczęstsze przyczyny awarii.

PRZYCZYNY USZKODZENIA TURBOSPRĘŻAREK

Dlaczego turbosprężarka uległa awarii? Sprawdź najczęstsze przyczyny uszkoczenia turbosprężarek!

Turbosprężarki pracują w bardzo ekstremalnych warunkach. Prędkość obrotowa dochodząca do 200 000 obr./min. i wysoka temperatura przekraczająca nawet 900 C° sprawiają, że turbosprężarki muszą pracować według ściśle określonych warunków eksploatacyjnych. Precyzyjne wykonanie każdego elementu sprawia, że bardzo rzadko zdarza się by przyczyną uszkodzenia były wady produkcyjne. Najczęściej przyczyną awarii są czynniki zewnętrzne dlatego przed zamontowaniem sprawnej turbosprężarki istotnym elementem jest zlokalizowanie usterki w celu zmniejszenia prawdopodobieństwa uszkodzenia kolejnej turbiny.

Najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarki to:

Wyciek oleju z turbosprężarki

1. Zanieczyszczony olej silnikowy.

Nieregularna wymiana lub używanie niskojakościowego oleju może powodować szybkie eksploatowanie łożysk w turbosprężarce. Zabrudzony olej skutkować będzie tworzenie się bardzo głębokich rys na łożyskach a w efekcie końcowym unieruchomieniem turbiny.


Awarie związane z zabrudzonym olejem, mogą być spowodowane przez:

- niestosowanie się do zaleceń producenta w związku z wymianą oleju;
- nieterminowe wymiany oleju;
- oleje niskiej jakości;
- uszkodzone, zużyte lub bardzo niskiej jakości filtry oleju;
- zużycie silnika (silniki nadające się do wymiany lub kapitalnego remontu);
- niesprawny zaworu przelewowy filtra oleju.

2. Zanieczyszczony układ dolotowy i wydechowy.

Przyczyną zanieczyszczenia tych układów jest ich nieprawidłowe funkcjonowanie lub nieprawidłowy montaż turbosprężarki. Ciała obce które przedostały się do korpusu ssącego lub wydechowego turbiny powodują trwałe uszkodzenia widoczne gołym okiem na kole kompresji. Piasek, odłamki rdzy lub inne zanieczyszczenia wpadające do środka turbosprężarki są ogromnym zagrożeniem dla pracujących z dużą prędkością łopatek wirnika.


Awarie związane z zanieczyszczonym układem dolotowym, mogą być spowodowane przez:

- niewłaściwy montaż turbosprężarki;
- niepoprawnie funkcjonujący układ dolotowy.

Uszkodzone łopatki wirnika turbosprezarki
Koło kompresji uszkodzone przez ciała obce

3. Przerwy w dostarczaniu oleju.

Olej jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania turbosprężarki. Przerwy w smarowaniu części powtarzające się w cyklach 4-6 sekundowych są przyczyną wypalania się powierzchni łożysk.


Awarie związane z przerwami w dostarczaniu oleju, mogą być spowodowane przez:

- montaż turbosprężarki bez wcześniejszego zalania jej olejem;
- niewłaściwą wymianę oleju i filtra oleju;
- pozostawienie pojazdu na długi okres bez przepalania;
- niewłaściwe uruchomienie pojazdu po wymianie turbosprężarki;
- złe funkcjonowanie systemu smarowania;
- zwiększenie temperatury pracy poprzez rozrzedzenie oleju np. paliwem.

4. Niewłaściwe ciśnienia oleju.

Niewłaściwe ciśnienie oleju jest najbardziej niebezpieczną awarią i może prowadzić do trwałego uszkodzenia turbosprężarki. Zbyt niskie ciśnienie skutkować będzie niedostarczeniem turbinie oleju a w rezultacie wypolerowanie się i wypalenie powierzchni łożysk a także odbarwienia na wałku. Regeneracja takiej turbiny jest bardzo trudna bądź wręcz niemożliwa.


Przyczyną niewłaściwego ciśnienia może być:

- pęknięty lub niedrożny przewód smarujący turbosprężarkę;
- niewłaściwe działanie pompy olejowej;
- zbyt niski poziom oleju w silniku;

Odbarwienia rdzenia wałka przez niewłaściwe ciśnienie oleju w turbosprężarce
Przegrzanie rdzenia turbosprężarki

5. Przegrzanie

Przegrzanie turbosprężarki kwalifikuje ją do wymiany na nową. Regeneracja jest wręcz niemożliwa.

Olej traci właściwości smarne i zapieka się a następnie zwęgla na wałku uszkadzając go bezpowrotnie. Przyczyną zwęglania jest zbyt wysoka temperatura spalin lub wyłączenie silnika po dłuższej jeździe bez ostudzenia turbosprężarki. Wysoka temperatura przedostająca się z korpusy wylotowego do środkowego powoduję wypalenie się oleju i korozję łożysk. Najbardziej narażone na awarię są pierścienie i rowki wałka turbiny. Zwęglony olej blokuje odpływ oleju w korpusie środkowym i osadza się na ściankach powodując tarcie a następnie pękanie części turbosprężarki.


Przyczyną przegrzania turbosprężarki, może być:

- wyłączenie silnika bez ostudzenia turbosprężarki;
- zablokowanie się filtra powietrza;
- niepoprawnie zamocowany korpus turbiny;
- niedrożny system odprowadzania oleju;
- niesprawny system smarowania turbosprężarki;
- przedmuch powietrza i spalin;
- olej silnikowy niskiej jakości;
- uszkodzone wtryskiwacze;
- niski poziom oleju w silniku.

PROCES REGENERACJI

Czynności, które podejmujemy w procesie regeneracji uszkodzonych turbosprężarek:

  • Ocena uszkodzeń i koszt regeneracji turbosprężarki.

    Weryfikacja turbosprężarki

    Ocena uszkodzeń i koszt regeneracji.

    Po otrzymaniu od klienta uszkodzonej turbosprężarki dokonujemy wstępnej weryfikacji aby określić stopień uszkodzenia. Na tym etapie szacujemy całkowity koszt regeneracji turbosprężarki ponieważ jesteśmy w stanie określić które podzespoły kwalifikują się do wymiany.

  • Mycie turbosprężarki w hermetycznie zamkniętej komorze z własnym obiegiem wody.

    Mycie detergentem

    Usuwnie wszelkich zabrudzeń.

    Turbosprężarka zostaje umieszczona w hermetycznie zamkniętej komorze z własnym obiegiem wody. Proces ten pozwala nam na usunięcie wszelkich zabrudzeń bez naruszania mechanicznie czyszczonych elementów.

  • Usuwanie rdzy z turbiny. Elementy żeliwne śrutujemy natomiast aluminiowe czyścimy za pomocą szklanych kulek.

    Śrutowanie i szkiełkowanie

    Pozbywanie się rdzy.

    Na tym etapie pozbywamy się rdzy z korpusu turbosprężarki i innych elementów takich jak naprzykład kolektor. Elementy żeliwne śrutujemy natomiast aluminiowe czyścimy za pomocą szklanych kulek. Taki zabieg nazywamy szkiełkowaniem.

  • Profesjonalne serwisy regenerujące turbosprężarki wybierają tylko sprawdzone części renomowanej firmy MELETT.

    Dobór części zamiennych

    Regeneracja pełna czy częściowa.

    W doborze części zamiennych najważniejszą kwestią jest uwzględnienie rozmiaru uszkodzeń. Pełna regeneracja wymaga wymiany wirników a nie tylko łożysk i uszczelnień. Profesjonalne serwisy takie jak nasz wybierają tylko sprawdzone, markowe części.

  • Specjalistyczne pomiary każdej części w celu wyeliminowania ryzyka trwałego uszkodzenia turbosprężarki.

    Kontrola jakości

    Precyzyjne pomiary części zamiennych

    W niektórych przypadkach zdarza się, że części zamienne ulegają uszkodzeniu podczas transportu. Zamontowanie takiej części prowadzić może do bardzo poważnej, nieodwracalnej szkody w Państwa turbosprężarce. Dlatego przed zamontowaniem dokonujemy specjalistycznych pomiarów każdej części w celu wyeliminowania ryzyka trwałego uszkodzenia turbosprężarki.

  • Montaż turbosprężarki przeprowadzany jest w warunkach szczególnej czystości z zachowaniem należytej staranności.

    Montaż

    Składanie turbosprężarki w całość

    Montaż turbosprężarki przeprowadzany jest w warunkach szczególnej czystości z zachowaniem należytej staranności. Teoretycznie czynność bardzo prosta lecz w praktyce wymagająca ogromnego skupienia. W niektórych przypadkach konieczne jest użycie specjalnych preparatów.

  • Montujemy rdzeń na specjalnym stanowisku z doprowadzonym smarowaniem olejowym. Podczas testu napędzamy wałek kontrolując czy uszczelnienia pracują właściwie.

    Sprawdzanie szczelności

    Czy uszczelnienia pracują właściwie?

    Sprawdzenie szczelności trwa od kilku do kilkunastu minut. W tym czasie montujemy rdzeń na specjalnym stanowisku z doprowadzonym smarowaniem olejowym. Podczas testu napędzamy wałek kontrolując czy uszczelnienia pracują właściwie.

  • Do wyważenia turbosprężarki używamy specjalistycznych maszyn CIMAT CMT 48 TR i CIMAT CMT 48 VSR.

    Wyważanie turbosprężarki

    Głośność i trwałość turbiny

    Do wyważenia turbosprężarki używamy specjalistycznych maszyn CIMAT CMT 48 TR i CIMAT CMT 48 VSR. Dzięki wysoko rozwiniętej technologii pomiary są bardzo dokładne co przekłada się na cichą pracę i wydłuża żywotność regenerowanej turbosprężarki. Specjalizujemy się w wyważaniu turbin w zakresie bardzo dużych prędkości obrotowych, co wyróżnia nas na tle konkurencji.

  • Ostateczny test na maszynie specjalistycznej TURBOTEST.

    Ostateczny test

    Regulacja i montaż turbosprężarki

    Na tym etapie ustawiamy działanie zaworu upustowego lub zmiennej geometrii. W przypadku zmiennej geometrii stosujemy pneumatyczne stanowisko pomiarowe TURBOTEST. Są to ostatnie czynności w całym procesie regeneracji turbosprężarki.

Oferujemy Państwu regenerację turbosprężarek wszystkich marek.

„Tylko poprzez dobór odpowiedniego sprzętu profesjonalny serwis turbosprężarek jest w stanie zrobić to dobrze.”